Allmänna villkor

1. Din beställning via prenumerera.se

För att kunna lägga en beställning via webbshoppen måste du vara 18 år eller äldre och ha svensk leveransadress. Är du under 18 år krävs målsmans godkännande.

När du godkänner dessa köpvillkor intygar du att de uppgifter som du lämnar om dig själv eller annan är riktiga. När du genomför köpet accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning.

2. Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, 3D-Secure kontokortsbetalning, direktbetalning samt swish. Våra fakturor skickas ut via mejl i samband med att ordern läggs. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du här.

Klarna Checkout
Aller Media använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice.

3. Bekräftelse på genomfört köp
Efter att du har lagt din beställning och betalat enligt ovan, alternativt blivit godkänd för fakturabetalning, kommer en orderbekräftelse att skickas till dig via den e-postadress som du har uppgett. De uppgifter som du har angett i beställningen kommer att framgå av bekräftelsen. Aller Media ber dig kontrollera att uppgifterna stämmer och annars kontakta Aller Medias kundservice (se kontaktinformation nedan).

4. Priser och avgifter

I alla prenumerationspriser ingår moms med 6 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Portokostnad för tidningen ingår i prenumerationspriset. Porto och expeditionsavgift kan tillkomma då erbjudande med premie beställs. 

Du som konsument har bland annat rättigheter enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och E-handelslagen (2002:562) när du köper varor och tjänster på internet. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se eller kontakta dem på telefon tel. 0771-42 33 00.

5. Reservation för avvikande villkor och slutförsäljning
Aller Media reserverar för att premier kan ta slut i sortimentet innan informationen på prenumerera.se hinner uppdateras (slutförsäljning). Skulle du genomföra ett köp av en vara som är slut, kommer Aller Media att ersätta premien med likvärdig produkt.

Aller Media kan från tid till annan erbjuda kampanjer på prenumerera.se, som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa köpvillkor, t ex rörande pris, betalning eller leverans. Dessa förmånligare villkor gäller för de specifika varor eller tjänster som anges i kampanjen, så länge kampanjen är aktiv eller så länge lagret räcker. Aller Media förbehåller sig rätten att när som helst avsluta sådana kampanjer.

6. Leverans

Din beställda prenumeration startar med det nummer du väljer i kassan. Ev premier som ingår i prenumerationen levereras inom tre veckor. Aller Media använder sig av flera olika samarbetspartners för leverans av varor, premier och tidningar, bland andra DHL, MTD och PostNord. Paket med premie som väger mindre än 1 kilo, skickas som varubrev till den valda leveransadressen. Paket med premie som väger 1 kilo eller mer levereras som utgångspunkt med hjälp av DHL, till närmsta utlämningsställe i förhållande till vald leveransadress. Detta aviseras via sms till det mobilnummer du angav vid beställning. Paketet ska hämtas ut personligen med giltig legitimation och avi/ordernummer, bud behöver uppvisa sin egen och din legitimation. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter skickas det tillbaka till Aller Media.

För ej utlösta paket debiteras du en avgift på 300 SEK för att täcka frakt- och administrationskostnader.

Vid eventuella leveransförseningar meddelar dig Aller Media snarast med information om anledningen för förseningen samt ny leveranstid. Du har även rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Observera att postnummer 820 00 - 989 99 kan ha fördröjd leveransstid med en arbetsdag.  

7. Ångerrätt
Vid köp på prenumerera.se har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande lag. Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, d.v.s. den dag då det första tidningsexemplaret levererats. För att ångra ditt köp måste du meddela Aller Medias kundservice (se kontaktinformation nedan). När du ångrar ditt köp av en tidningsprenumeration betalar Aller Media tillbaka det belopp som motsvarar icke redan levererade tidningar. Observera att ångerrätten inte gäller köp av enstaka nr av tidning, exempelvis lösnummer eller specialutgåvor. Vid köp av böcker gäller full ångerrätt. I de fall du önskar returnera en bok behöver du kontakta kundservice.

Vid utövande av ångerrätten vad gäller prenumerationer med premier ska du skicka tillbaka premien, du står själv för returfrakten. Du ansvarar för premiens skick efter det att du har mottagit den, samt under returfrakten. På det belopp som ska återbetalas har Aller Media rätt att dra av en summa motsvarande premiens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat premien i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Detta innebär att premien inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats och att etiketter och lappar är intakta. Produkter med försegling som har brutits omfattas inte av ångerrätten. 

Aller Media betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum du meddelade kundservice. Konsumenten ska efter skickat meddelande senast inom 14 dagar återsända varan/varorna. Konsumenten kan få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. Återbetalning till dig sker på likadant sätt som betalningen vid köpet, om inget annat har överenskommits.

Konsumentverkets ångerblankett

8. Bytesrätt
Aller Media tillämpar inte bytesrätt av premier, utan hänvisar till vad som anges under punkten 7 (Ångerrätt), för det fall du vill skicka tillbaka en vara. Skulle du vilja byta din tidningsprenumeration till en annan tidning är du dock välkommen att kontakta Aller Medias kundservice. 

9. Reklamation
Reklamationsrätten gäller varor eller tjänster som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du önskar göra gällande fel i beställd vara ska du kontakta Aller Medias kundservice (se kontaktuppgifter nedan) så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Du har tre års reklamationsrätt enligt lag. Aller Media står för returfrakten för godkända reklamationer av varor.

När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Aller Media att sända dig en ny vara alternativt ersätta dig för det du har betalat för varan, samt ersätta dig för kostnader du har haft i samband med retur av varan. Återbetalning kommer att ske så snart som möjligt, dock inte senare än inom 30 dagar från det att Aller Media mottagit varan.

Vid godkänd reklamation av en tjänst kommer Aller Media att åtgärda felet alternativt ersätta dig för det du har betalat för tjänsten så snart som möjligt, dock inte senare än inom 30 dagar från det att reklamationen mottogs.

Aller Media förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan eller tjänsten inte är felaktig.

Vid reklamationer följer Aller Media riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se samt www.konsumentverket.se.

Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

10. Information om tidbestämd prenumeration

  • En tidsbestämd prenumeration innebär att tidningen levereras portofritt hem till dig under en i förväg bestämd period som finns angiven på orderbekräftelsen. Du har tillgång till din e-tidning under hela prenumerationsperioden. Du kan alltid pausa din prenumeration på Mina sidor eller genom att kontakta kundservice. Det avtalade priset förändras inte vid en tidsbestämd prenumeration. 

Betalning

  • På prenumerera.se samarbetar vi med Klarna och de betalningsalternativ som anges kommer från Klarna. (Få först. Betala sen, Dela upp, Betala Direkt, Banköverföring och Kort.) För att kunna betala mot faktura behöver du ange ditt personnummer. Väljer du faktura skickas den till e-postadressen som du anger vid köpet.

  • Om du beställt via kupong eller kundservice skickas en faktura per post till dig ca två veckor efter beställningstillfället. Betalningen ska vara Aller Media tillhanda senast det datum som är angivet på inbetalningskortet. Vid sen betalning påförs en påminnelseavgift och din prenumeration stoppas tillfälligt, i väntan på betalning. Om påminnelsen inte betalas i tid avslutas prenumerationen och en faktura skickas ut för redan levererade tidningar. Vid utebliven betalning kan din fordran komma att överlämnas till inkasso för ytterligare åtgärder.

Uppsägning

  • Den tidsbestämda prenumerationen avslutas automatiskt utan att du behöver säga upp den.
  • Vi skickar erbjudande till dig om att förlänga/förnya din prenumeration i god tid innan prenumerationen upphör.

11. Information om löpande prenumeration

  • En löpande prenumeration innebär att du får din tidning portofritt hem till dig till dess att du säger upp din prenumeration. Du har tillgång till din e-tidning under hela prenumerationsperioden. Du betalar smidigt med Klarna (Klarnas användarvillkor) varje månad. Du har ingen bidnings- eller uppsägningstid. Du som kund  kommer att informeras om eventuella prisändringar innan nästkommande betalning. 

Uppsägning

  • Du kan säga upp prenumerationen när som helst.
  • Du måste säga upp prenumerationen senast 5 dagar innan nästa betaldatum, annars gäller uppsägningen först efter ytterligare en månad.  
  • Utebliven betalning eller tidning skickad i retur räknas inte som uppsägning av prenumerationen.
  • Du är betalningsansvarig även om du skickar tidningen i retur.

12. Bild- och skrivfel
Aller Media reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel i Webbshopen, exempelvis fel i produktbeskrivning, teknisk specifikation och felaktiga priser. Aller Media har rätt att korrigera sådana eventuella fel och ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation i Webbshopen ska uteslutande ses som illustrationer, vilka inte garanteras återge de antal varor du erhåller eller varan eller tjänstens exakta utseende, funktion eller ursprung.

13. Personuppgifter
Aller Media behandlar personuppgifter enligt integritetspolicy.se. Som kund får du information och erbjudanden via post, epost och sms till de adresser/nummer du uppger. Vill du inte ta del av erbjudanden, vänligen kontakta kundservice på telefon
042-444 30 00.

14. Immateriella rättigheter
All upphovsrätt och andra immateriella rättigheter till material på prenumerera.se (inklusive text, elektroniska dokument, grafik, bilder och ljud, fotografier, databaser, programvara, programprodukter och tjänster) ägs av Aller Media. Det betyder exempelvis att du inte utan Aller Medias tillstånd får kopiera, ändra eller överföra sådant innehåll till din egen webbplats eller sprida det på annat sätt.

15. Force majeure
Aller media är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa köpvillkor om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan, och om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, svåra väderförhållanden, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång på marknaden.

16. Villkorsändring
Aller Media har rätt att ensidigt ändra dessa köpvillkor. Ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp på prenumerera.se eller annars 30 dagar efter att Aller Media har informerat dig om ändringarna eller 30 dagar efter det att Aller Media har uppdaterat prenumerera.se med ändrade köpvillkor. Aller Media rekommenderar dig att hålla dig uppdaterad på prenumerera.se regelbundet för att bli varse eventuella ändringar i villkoren.

17. Bestämmelses ogiltighet
Skulle någon bestämmelse i köpvillkor eller del därav befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att köpvillkoren i dess helhet är ogiltiga utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Aller Medias eller ditt utbyte av eller prestation enligt köpvillkoren, skälig jämkning av köpvillkoren ske.

18. Överlåtelse
Dessa köpvillkor och de rättigheter och skyldigheter som följer genom din beställning kan inte överlåtas eller överföras till annan part av dig. Det står dock Aller Media fritt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa köpvillkor.

19. Dina rättigheter som konsument
Du som konsument har bland annat rättigheter enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, E-handelslagen (2002:562), Konsumentköplagen (1990:932) och Konsumenttjänstlagen (1985:716) när du köper varor och tjänster på internet. För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar Aller Media dig att besöka konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se eller kontakta dem på telefon tel. 0771-42 33 00.

20. Tillämplig lag och tvistlösning
Svensk lag tillämpas på dessa köpvillkor. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar Aller Media att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Aller Media följer alltid deras beslut och rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

21. Kundservice
Du är alltid välkommen att kontakta Aller Medias kundservice på:

Adress: Aller Media AB, Kundservice, Box 14071, 167 14 Bromma

E-post: kundservice@aller.se

Telefon: 042-444 30 00

Webb: https://www.prenumerera.se/kundservice