Vanliga frågor

Här finns svar på våra vanligaste frågor. Kom ihåg att du under Mina sidor enkelt kan sköta många av dina ärenden själv.

Prenumeration

Var hittar jag mitt kundnummer?

Du hittar ditt kundnummer på baksidan av tidningen eller på fakturan. Kundnumret anges ibland med fyra stycken nollor, du kan ange ditt kundnummer med eller utan dessa nollor.

Är min prenumeration en tillsvidare- eller tidsbestämd prenumeration?

Du ser din prenumerationstyp på din faktura eller om du loggar in på Mina sidor och tittar under "Mina prenumerationer".

Vad gäller för en tidsbestämd prenumeration?

Detta är en prenumeration som gäller ett visst antal nummer av en tidning och därefter avslutas automatiskt. Prenumerationen betalas med en faktura som skickas till fakturamottagaren, eller vid beställningstillfället med kort eller Nordea direktbetalning.
För mer detaljerad information, läs mer under köpinformation.

Vad gäller för tillsvidareprenumeration?

Tillsvidareprenumeration betyder att du har en löpande prenumeration och att du med din tidning, antingen med varje eller vartannat nummer, får ett inbetalningskort medskickat till dig. Utebliven betalning räknas inte som uppsägning av din prenumeration..
För mer detaljerad information, läs mer under köpinformation.

Jag ska ge bort en prenumeration. Hur gör jag?

Du ger bort en tidning genom att markera detta vid köptillfället. Antingen trycker du på den gröna "Köp nu"-knappen och bockar då i rutan bredvid "Jag vill ge bort prenumerationen". Trycker du på tidningsomslaget väljer du period och sedan trycker du "Ge bort". Då lägger sig prenumerationen i din varukorg och du kan fortsätta handla.

OBS! Det går inte att ge bort tillsvidareprenumerationer.

Jag har gett bort en prenumeration till en vän som redan prenumererar på samma tidning. Får min vän dubbla tidningar nu?

Nej, prenumerationen som du gav bort startar automatiskt efter att den pågående prenumerationen avslutats. Skulle din vän ändå få dubbla tidningar så kontakta kundservice

Jag har beställt en prenumeration till en vän men missat att skriva ut gåvokortet. Hur gör jag?

Du kan ladda ner och skriva ut gåvokortet med aktuellt omslag.

Vad är PLUS-prenumerant?

PLUS-prenumerant är du som idag prenumererar på en tidning till ordinarie prenumerationspris och har gjort det i minst 12 sammanhängande månader. Som PLUS-prenumerant får du fler fördelar än prenumeranter. Logga in på Mina sidor eller titta på baksidan av din tidning för att se din prenumerationsstatus. Under mina sidor hittar du även erbjudanden som bara du som PLUS-prenumerant kan ta del av.

Hur säger jag upp min tidning?

Har du en tidsbestämd prenumeration behöver du inte göra någonting, utan prenumerationen avslutas automatiskt efter att du fått ditt sista betalda nummer i brevlådan. Med jämna mellanrum kommer vi att skicka ut erbjudanden om att förnya din prenumeration till dig.

Har du en tillsvidareprenumeration säger du upp denna genom att kontakta kundservice.
Är du osäker på vilken typ av prenumeration du har så finns denna information på din faktura.

Kan jag ge bort en prenumeration men få fakturan skickad till mig?

Ja, det går utmärkt. Du ger bort en tidning genom att markera detta vid köptillfället. Antingen trycker du på den gröna "Köp nu"-knappen och bockar då i rutan bredvid "Jag vill ge bort prenumerationen". Trycker du på tidningsomslaget väljer du period och sedan trycker du "Ge bort". Då lägger sig prenumerationen i din varukorg och du kan fortsätta handla.

OBS! Det går inte att ge bort tillsvidareprenumerationer.

Vad händer om jag betalar för sent?

Din prenumeration stoppas automatiskt efter några dagar och du får inga fler tidningar. Vi sänder i samband med detta också ut en påminnelse. Så fort betalningen är registrerad hos oss aktiveras din prenumeration på nytt och du får alltid så många tidningar du betalat för. Har du inte fått några nummer på grund av ett uppehåll i prenumerationen, betalar du alltså inte för dessa nummer, utan bara för de nummer du får.

Min tidning kom inte idag. Vad beror det på?

Det kan bero på fel i distributionen, att vi har en felaktig adress till dig eller att du betalat några dagar för sent. Anmäl saknad tidning så skickar vi inom några dagar en ny tidning till dig. Detta gör du enklast om du loggar in på Mina sidor – Anmäl saknad tidning.
Om detta problem återkommer får du gärna kontakta kundservice.

Hur lång tid tar det innan min premie kommer?

Vi skickar din premie när vi kan se att prenumerationen är betald. Du bör ha den inom några veckor. Har den inte kommit inom 4 veckor får kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.

Hur lång tid tar det innan min gåva kommer?

Gåvan medföljer tidningen i butik och då är numret oftast prishöjt. Som prenumerant kan du beställa gåvan utan kostnad genom att logga in på Mina sidor – Mina prenumerationer eller kontakta kundservice.

Hur lång tid tar det innan min vara kommer?

I normala fall skickas din beställning inom några veckor. Har den inte kommit inom 4 veckor får du kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.

Kan jag få min pågående prenumeration tillfälligt skickad till utlandet?

Ja, det går bra, men det tillkommer en portokostnad. Denna kostnad varierar beroende på vilket land du vill att tidningen ska skickas till. Kontakta kundservice för mer information. Meddela din tillfälliga adressändring tre veckor innan för att vara säker på att tidningen kommer fram på önskat datum.

Betalning

Kan jag ge bort en prenumeration men få fakturan skickad till mig?

Ja, det går utmärkt. Du ger bort en tidning genom att markera detta vid köptillfället. Antingen trycker du på den gröna "Köp nu"-knappen och bockar då i rutan bredvid "Jag vill ge bort prenumerationen". Trycker du på tidningsomslaget väljer du period och sedan trycker du "Ge bort". Då lägger sig prenumerationen i din varukorg och du kan fortsätta handla. Dock går det inte att ge bort tillsvidareprenumerationer.

Vad händer om jag betalar för sent?

Din prenumeration stoppas automatiskt efter några dagar och du får inga fler tidningar. Vi sänder i samband med detta också ut en påminnelse. Så fort betalningen är registrerad hos oss aktiveras din prenumeration på nytt och du får alltid så många tidningar du betalat för. Har du inte fått några nummer på grund av ett uppehåll i prenumerationen, betalar du alltså inte för dessa nummer, utan bara för de nummer du får.

Jag har inte fått min faktura. Hur ska jag betala?

Fakturan kommer normalt ungefär två veckor efter beställningstillfället. Om det dröjt längre än så vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Varför har jag fått en betalningspåminnelse, jag har ju betalat?

Om du nyligen har betalat kan du helt enkelt bortse från påminnelsen. Det kan dröja lite innan en betalning registreras i systemet och då kan ibland en påminnelse skickas ut om du betalat nära inpå förfallodagen.

Varför har jag fått en betalningspåminnelse?

Det kan bero på att du har en obetald faktura som nu passerat förfallodatum. Då stoppas utskicket av tidningarna och vi ber dig betala snarast för att starta prenumerationen igen. Är du osäker på varför du fått påminnelsen så kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Jag saknar mitt OCR-nummer. Hur ska jag få reda på det?

Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Vilket bankgiro- och postgironummer har Aller media?

Bankgiro: 5555-1006
Plusgiro: 84 51 00-7
OBS! För Frida, Solo, Veckans NU och ShapeUp så gäller Plusgiro: 418 08 01-5.

Kan jag betala via autogiro?

Ja, det går bra. För att vi ska kunna starta automatisk överföring från ditt bankkonto ber vi dig fylla i autogiromedgivandet. Klicka här för att skriva ut blanketten, fyll i, underteckna och returnera den till Aller medias kundservice.

Vilken period avser min faktura?

På fakturan så står det hur många nummer av tidningen som prenumerationen avser. Perioden är angiven på följande sätt: 01 16-26 16. Här avser 01 det nummer som prenumerationen startar med och 26 det nummer som prenumerationen avslutas med. 16 står för året, som i detta fall är 2016.

Tillkommer det frakt vid varubeställning?

Ja, vid köp av vara från "Fynda varor" tillkommer det frakt på varje vara. Frakten kan variera per vara och detta kommer anges vid bestälningstillfället.

Jag är bosatt i Finland och har problem med betalningen. Varför?

Är du bosatt i Finland ska du ange IBAN och Bic/swift vid betalning.
Det IBAN nummer du ska ange är: FI67 8000 1770 8378 63
Det BIC/SWIFT nummer du ska ange är: DABAFIHH.

Jag är bosatt i utlandet och har problem med betalningen. Varför?

Är du bosatt i utlandet ska du ange IBAN och Bic/Swift vid betalning.
Det IBAN nummer du ska ange är: SE2395000099604208451007
Det BIC/SWIFT nummer du ska ange är: NDEASESS.
Plusgiro: 84 51 00 - 7

Adress & Leverans

Min tidning kom inte idag. Vad beror det på?

Det kan bero på fel i distributionen, att vi har en felaktig adress till dig eller att du betalat några dagar för sent. Anmäl saknad tidning så skickar vi inom några dagar en ny tidning till dig. Detta gör du enklast om du loggar in på Mina sidor – Anmäl saknad tidning.
Om detta problem återkommer får du gärna kontakta kundservice

Hur lång tid tar det innan min premie kommer?

Vi skickar din premie när vi kan se att prenumerationen är betald. Du bör ha den inom några veckor. Har den inte kommit inom 4 veckor får kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.

Hur lång tid tar det innan min gåva kommer?

Gåvan medföljer tidningen i butik och då är numret oftast prishöjt. Som prenumerant kan du beställa gåvan utan kostnad genom att logga in på Mina sidor – Mina prenumerationer eller kontakta kundservice.

Hur lång tid tar det innan min vara kommer?

I normala fall skickas din beställning inom några veckor. Har den inte kommit inom 4 veckor får du kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.

Kan jag få min pågående prenumeration tillfälligt skickad till utlandet?

Ja, det går bra, men det tillkommer en portokostnad. Denna kostnad varierar beroende på vilket land du vill att tidningen ska skickas till. Kontakta kundservice för mer information. Meddela din tillfälliga adressändring tre veckor innan för att vara säker på att tidningen kommer fram på önskat datum.

Jag har skickat in en kupong. Hur lång tid tar det innan min första tidning kommer?

För tidningar som ges ut varje månad eller oftare tar det ca tre veckor tills du får din första tidning. För tidningar som utkommer mer sällan kan det dröja längre tid.
Om du vill veta när nästa nummer kommer i brevlådan kan du logga in på Mina sidor och titta under Mina Prenumerationer.

Jag ska flytta. Hur ändrar jag min adress?

Det gör du enklast genom att logga in på Mina sidor – Ändra adressuppgifter. Under fliken "Permanent adress" kan du fylla i din nya adress. Vi behöver få din nya adress minst 14 dagar innan du vill att den ska börja gälla. Det går även bra att kontakta kundservice.

Hur lång tid innan jag flyttar behöver jag göra en adressändring?

Vi behöver ha din adressändring minst 14 dagar innan den börjar gälla. Adressändring gör du enklast om du loggar in på Mina sidor – Ändra adressuppgifter. Du kan också kontakta kundservice.

Vad är det för skillnad på permanent och tillfällig adress?

Den permanenta adressen är din fasta bostadsadress. Tillfällig adress är dit du flyttar under en kortare period, exempelvis till sommarstugan. Vill du ändra adress, logga in på Mina sidor – Ändra adressuppgifter.

Hur gör jag en tillfällig adressändring?

Det gör du enklast om du loggar in på Mina sidor – Ändra adressuppgifter. Vi behöver få din tillfälliga adress minst 14 dagar innan du vill att den ska börja gälla. Ange från vilket datum ändringen ska gälla och när tidningen ska skickas till den ursprungliga adressen igen. Observera att denna adressändring kommer att gälla för alla dina prenumerationer.

Jag ska resa utomlands. Kan jag få tidningen ditskickad?

Ja, det går bra, men det tillkommer en portokostnad. Denna kostnad varierar beroende på vilket land du vill att tidningen ska skickas till. Kontakta kundservice för mer information. Meddela din tillfälliga adressändring tre veckor innan för att vara säker på att tidningen kommer fram på önskat datum.

Jag ska resa utomlands. Kan jag pausa min prenumeration?

Ja, det går bra. Efter pausen startas prenumerationen automatiskt upp igen och kvarvarande antal tidningar levereras till dig. Kontakta kundservice så hjälper vi dig

Jag har gjort en adressändring men min tidning kommer ändå inte till min nya adress. Vad ska jag göra?

Kontrollera att adressen stämmer genom att logga in på Mina sidor och titta under Mina Prenumerationer. Tänk på att det tar ca två veckor innan din nya adress börjar gälla. Kolla även att din adressändring finns under fliken Mina Händelser. Stämmer adressen men tidningen skickas ändå inte? Logga in på Mina sidor och Anmäl saknad tidning. Du kan även kontakta kundservice.

Min premie/gåva/vara var trasig när jag fick den, vad gör jag?

Vi beklagar detta! Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Digitala utgåvor

Behöver jag köpa till den digitala versionen om jag redan är prenumerant på tidningen?

Har du en aktiv tidningsprenumeration så ingår den digitala utgåvan, utan extra kostnad. Den avslutas automatiskt när din tidningsprenumeration upphör.

Hur loggar jag in?

Du som är tidningsprenumerant kan logga in med ditt kundnummer (Aller Medias kundnummer) och postnummer (postnummer om du inte valt något annat som lösenord hos Aller Media) genom att trycka på "Logga in". Är du inte tidningsprenumerant sedan tidigare kan du välja att starta en digital prenumeration genom att trycka på "Prenumerera" brevid den akutella veckans tidningsnummer.
OBS! Gäller endast för Apple-användare. Du kan även köpa enstaka utgåvor genom att trycka på "Köp utgåva" vid den önskade utgåvan eller genom att trycka på själva utgåvan.

Var hittar jag mitt kundnummer?

Du hittar ditt kundnummer på baksidan av tidningen eller på fakturan. Kundnumret anges ibland med fyra stycken nollor, du kan ange ditt kundnummer med eller utan dessa nollor.

Hur betalar jag?

Du betalar din digitala prenumeration via ditt itunes-konto och du blir prenumerant hos iTunes. Alla prenumerationer förlängs automatiskt ett dygn innan den innevarande prenumerationsperioden är slut. Köpet/förlängningen görs i iTunes och belastar det kontokort som du har registrerat till ditt iTunes-konto. Du som är prenumerant på tidningen har tillgång till den digitala utgåvan under samma tidsperiod, utan extra kostnad. Den avslutas automatiskt när din tidningsprenumeration upphör.

Hur avslutar jag min digitala prenumeration?

Du som är prenumerant på tidningen har tillgång till den digitala utgåvan under samma tidsperiod, utan extra kostnad. Den avslutas automatiskt när din tidningsprenumeration upphör. Du som tecknar en prenumeration på en digital utgåva i iTunes kan avsluta denna genom uppsägning under ”Användarinställningar”. Detaljerad information om avslut och stegvis guide hittar du här En redan betald AppStore-prenumeration kan dock inte avslutas i förtid.

Går det att lösa korsorden i de digitala utgåvorna?

Nej, tyvärr går det inte att lösa korsord i våra digitala utgåvor.

Behöver jag ett iTunes-konto/Google-konto?

Ja.

Var kan jag läsa min digitala prenumeration?

Du kan läsa i en smartphone eller surfplatta. Appen kan laddas ner till maximalt fem (5) enheter.

Kan jag läsa den digitala tidningen off line?

Ja.

När en specifik utgåva redan är nedladdad till din smartphone/surfplatta kan den läsas off line?

Ja.

Vilka digitala utgåvor kan jag läsa?

Du som är prenumerant på tidningen, har tillgång till motsvarande digitala utgåvor och även tidigare utgåvor. Du som prenumererar via iTunes/Google Play har tillgång till samtliga tidigare digitala utgåvor så länge prenumerationen pågår.

Ja.

Kan jag ge bort en digital prenumeration?

Nej, eftersom prenumerationen är kopplad till ditt iTunes-konto/Google-konto. Du kan istället välja att ge bort en tidningsprenumeration och då ingår de digitala utgåvorna.

Övrigt

Jag har beställt en prenumeration till en vän men missat att skriva ut gåvokortet. Hur gör jag?

Du kan ladda ner och skriva ut gåvokortet gåvokortet med aktuellt omslag .

Min premie/gåva/vara var trasig när jag fick den, vad gör jag?

Vi beklagar detta! Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig!

Jag kan inte logga in på Mina sidor. Hur gör jag?

För att logga in behöver du ditt kundnummer och postnummer. Kundnumret hittar du på baksidan av tidningen eller på fakturan. Har du ändrat användarnamn eller lösenord så klickar du på "Har du glömt ditt lösenord" eller "Har du glömt ditt kundnummer" här. Följ instruktionerna så skickar vi ditt kundnummer eller ett tillfälligt lösenord till dig via e-post. Använd detta lösenord nästa gång du loggar in. Du kan därefter välja att byta till ett nytt lösenord. Fungerar det ändå inte? Kontakta kundservice.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag??

Har du inte ändrat lösenord så är detta ditt postnummer. Har du ändrat lösenord och inte kommer ihåg det trycker du på "Har du glömt ditt lösenord?" här och fyller där i den e-postadress som du har registrerad hos oss så skickar vi dig ett tillfälligt lösenord. Fungerar det ändå inte? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Jag har glömt mitt användarnamn, hur gör jag?

Har du inte ändrat användarnamn så är detta ditt kundnummer. Har du glömt ditt kundnummer så trycker du på "Har du glömt ditt kundnummer?" här och fyller i den e-postadress som du har registrerad hos oss så skickar vi det till dig. Fungerar det ändå inte? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Hur avanmäler jag mig från era e-postutskick?

Antingen klickar du på länken längst ner i e-postutskicket du fått och avanmäler dig där. Eller så avanmäler du dig från de redaktionella nyhetsbreven på Mina sidor. Tänk på att du måste logga in för att kunna avanmäla dig.

Fynda tidningar, gåvor och varor online på prenumerera.se!

På Prenumerera.se hittar du alltid aktuella erbjudanden på populära familjetidningar, veckotidningar och magasin. Hos oss kan du enkelt beställa en tidningsprenumeration till dig själv eller välja att ge bort en tidning till någon annan. Välj mellan olika korsordstidningar, tidningar med mode och skönhet, med recept för goda middagar eller tidningar med fokus på hälsa, foto, jakt eller natur och fritid. En tidning är en uppskattad present, och har du svårt att välja mellan våra olika prenumerationserbjudanden kan du förstås ge bort ett av våra populära presentkort.

Kontakta oss

Om du inte hittar svar på dina frågor här på hemsidan är du välkommen att kontakta vår Kundservice.

Prenumerera på nyhetsbrev

Vill du få inspirerande nyhetsbrev om just dina intressen? Tidningsredaktionen skickar aktuella händelser och tips direkt till din e-postadress.
Anmäl din e-postadress och välj vilken tidning du vill få nyheter ifrån. Här kan du även se vilka nyhetsbrev du prenumererar på och avsluta prenumerationen om du inte vill få fler nyhetsbrev.

Prenumeranter har fördelar

  • Alltid tidningen portofritt hem i brevlådan innan den finns i butik och till ett lägre pris.
  • Du får extra fördelaktiga erbjudanden på andra utvalda titlar från Aller media.
  • Tillgång till digital utgåva av din tidning – utan extra kostnad – så länge du är prenumerant. För smartphone och läsplatta.
  • Ta del av dina förmåner som prenumerant och fynda varor i vår internetbutik under fliken Mina sidor.
  • När tidningen är prishöjd i butik för att det medföljer en gåva kan du beställa gåvan utan kostnad.
  • Du får extra rabatterade priser på produkter från våra samarbets­partners.
  • 200 kr rabatt per bokning hos Resia vid köp av resa för minst 2 000 kr.